کتابخانه شهید علم الهدی فولادشهر

وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان

کتابخانه شهید علم الهدی فولادشهر

وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان

کتابخانه شهید علم الهدی فولادشهر
این وبلاگ در بردارنده فعالیتهای کتابخانه عمومی شهید علم الهدی فولادشهر می باشد.
تلفن تماس:03152643137
ادرس: فولادشهر - محله ب4- خیابان وصال شمالی - جنب مسجد امام محمد باقر (ع)
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵ ق.ظ

خلاصه منابع جشنواره رضوی .شاهچراغ علیه السلام.

6757

زوایای پنهان بی‌شماری در زندگی امامزادگان سلام‌الله علیهم اجمعین وجود دارد که ناشی از شرایط سیاسی و اجتماعی دورانی است که در آن می‌زیسته‌اند. چنانچه این دوران به‌درستی تبیین شود، ازطرفی معرفت جامعه را به حقایق و منزلت آن بزرگواران افزایش می‌دهد و از طرف دیگر، ابعاد نوینی از تاریخ زندگانی ائمۀ اطهار علیهم‌السلام را آشکار می‌کند. زندگانی احمدبن‌موسی علیه‌السلام یکی از آنهاست.

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» است که زندگی و زمانۀ حضرت شاهچراغ علیه‌السلام را براساس منابع متعدد بررسی کرده است. کتاب حاضر در پنج فصل با عناوین «فارس در پیوند با اسلام»، «زندگی و زمانۀ احمدبن‌موسی علیه‌السلام پیش از ورود به ایران»، «امامت در میان فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام»، «هجرت امامزادگان به ایران» و «آرامگاه احمدبن‌موسی علیه‌السلام در شیراز» تدوین شده است. فصل نخست، به موضوعات ایرانیانِ یکتاپرست، سلمان فارسی و گزینش اسلام و گسترش اسلام در ایران می‌پردازد. نسب و فضائل احمدبن‌موسی علیه‌السلام و قیام ابوالسرایا ازجمله موضوعات فصل دوم کتاب است. فصل سوم به موضوعاتی از این دست اشاره دارد: علل جانبداری از امامت احمدبن‌موسی علیه‌السلام و ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام. در فصل بعدی علل هجرت احمدبن‌موسی علیه‌السلام به ایران، جغرافیای تاریخی فارس، قیام احمدبن‌موسی علیه‌السلام و برادرانش و... شرح داده شده است. موضوعات مدفن و تاریخ آرامگاه احمدبن‌موسی علیه‌السلام مباحث آخرین فصل کتاب را به خود اختصاص داده است.

در صفحۀ ۴۸ کتاب با عنوان علل هجرت احمدبن‌موسی علیه‌السلام به ایران چنین آمده است:

در اواخر قرن دوم و آغاز قرن سوم دلیل مهمی که می‌توان برای مهاجرت سادات و امامزادگان به ایران برشمرد، ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران و ماجرای ولیعهدی در سال ۲۰۱ ق است. در میان سال‌های پس از ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران تا شهادت ایشان، ما شاهد ورود سادات و امامزادگانی هستیم که از راه‌های مختلف و به شوق دیدن امام رضا علیه‌السلام به ایران مهاجرت کردند.

جلیل عرفان‌منش، نویسندۀ کتاب، متولد سال ۱۳۳۹ در شیراز و دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است. نگارش فیلم‌نامه سینمایی روز موعود، سریال آفتاب و زمین، مستند داستانی روایت انقلاب، انیمیشن سینمایی پا به پای آفتاب و تألیف کتاب‌های با امام رضا علیه‌السلام از مدینه تا مرو و کوروش و بازیابی هویت ملی بخشی از فعالیت‌های وی به‌شمار می‌رود. کتاب «مهاجران موسوی» وی در هفتمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی حائز رتبۀ دوم شد. کتاب شاهچراغ علیه‌السلام را دفتر پژوهش‌های فرهنگی در ۱۰۰ صفحه در سال ۱۳۹۲ منتشر و در سال ۱۳۹۸ تجدید چاپ کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۱۶
Rahele karimi

نظرات (۱)

سلام،

خداقوت میگیم به همه ی تلاشهایتان.

من خلاصه ی این کتابها رو میخواستم که به وب شما رسیدم.

البته این مطالبی که گذاشتین خیلی عالیه،

ممنون .

ولی خلاصه حساب نمیشه. معرفی کتاب حساب میشه.

اگر خلاصه ی کتاب، یعنی چکیده ی خلاصه شده ی مطالب مهم کتاب رو دارین بزارین ممنون میشیم.

دعا بفرمایید.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی